Aktualności
Prace na nekropoliach w Krzemieńcu 31.07.19
W dniach 14-21 lipca 2019 roku Towarzystwo Tradycji Akademickiej, Fundacja Dziedzictwa Kulturowego oraz XXVII L.O. im. Tadeusza Czackiego w Warszawie przeprowadziły projekt porządkowania zabytkowej nekropolii w Krzemieńcu. To już druga edycja... »
Zamykamy obchody 56. Komerszu Narodów Bałtyckich 1.07.19
Dziś zamykamy kilkudniowe obchody 56. Komerszu Narodów Bałtyckich, dziekujemy wszystkim za przybycie i wspaniałą zabawę. Odwiedziło nas przeszło dwustu korporantów z czterech krajów i czternastu ośrodków akademickich oraz przeszło tr... »
Rozpoczął się 56. Komersz Narodów Bałtyckich 29.06.19
Szanowni Państwo! Dziś rozpoczął się współorganizowany przez nas 56. Komersz Narodów Bałtyckich! Zapraszamy do uczestnictwa we wszystkich otwartych punktach programu, szczegóły programu na stronie: www.bnk2019.eu . Do zobaczenia!

Prace konserwatorskie w Kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Kutach
Usytuowany w centrum Kut kościół pw. Najświętszego Serca Jezusa został wybudowany w latach 1896–1898 staraniem ks. Jana Smagowicza i według projektu przygotowanego przez Łukasza Juliana Bodaszewskiego ze Lwowa – ucznia Juliana Zachariewicza.
Wnętrze świątyni w 1909 roku zostało ozdobione olejnymi malowidłami wykonanymi przez Adolfa Orzechowskiego z Kołomyi i Wacława Jakuba Jeziorkę z Bochni. Malowidła ścienne wykazują wiele nawiązań do tradycji baroku: na przykład iluzjonistyczne podziały architektoniczne czy zaprezentowane na sklepieniach sceny figuralne przedstawiające m.in. Wniebowzięcie Najświętszej Panny Marii, Bł. Jakuba Strzemię adorującego Najświętszy Sakrament czy wizerunek Matki Boskiej z Dzieciątkiem. Powstanie malowidła w Kutach wiąże się z zainicjowanym przez abpa Józefa Bilczewskiego na terenie archidiecezji lwowskiej szerzeniem kultu bł. Jakuba.
W czasie II wojny światowej kościół w Kutach został uszkodzony i zdewastowany, a następnie zamieniony na magazyn opakowań szklanych. W latach 90. XX wieku zwrócono go katolikom. Rozpoczął się długi okres renowacyjny. Pierwsze prace polegały na zabezpieczeniu budynku, wykonaniu pokrycia dachowego, otynkowaniu zewnętrznych ścian oraz wymianie podniszczonych partii tynku wewnątrz kościoła. Prace konserwatorskie przy malowidłach rozpoczęły się w 1997 roku, niestety cztery lata później z powodu braku środków musiały zostać przerwane.
W 2020 roku prace konserwatorsko-remontowe objęły powierzchnię ścian elewacji południowej świątyni, ścianę szczytową nad prezbiterium oraz dwie ściany boczne nad dwoma pulpitowymi dachami zakrystii. Priorytetem prac naprawczych było zakończenie prac na elewacji południowej ze względu na reprezentacyjny charakter.
Zadanie po raz kolejny przeprowadził zespół pod kierownictwem Kazimierza Patejuka.
Projekt zrealizowany został ponownie przez Towarzystwo Tradycji Akademickiej, dzięki środkom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przyznanym Fundacji Dziedzictwa Kulturowego w ramach programu „Ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą”.