Aktualności

Nagrobek Jana Schimsera - Cm. Łyczakowski we Lwowie 23.12.24

Cmentarz Łyczakowski we Lwowie na Ukrainie jest od kilkunakstu lat pod opieką polsko-ukraińskiego zespołu konserwatorskiego. W roku 2024 dzięki ich pracy udało się wykonać prace przy dziewietnastowiecznym nagrobku Jana Schimsiera oraz jeg... »

Kolumna Św. Rocha w Załoźcach gotowa 23.12.24

  Prace konserwatorskie realizowane przez konserwatorów dzieł sztuki Piotra Maślankę i Witolda Butkiewicza trwały dwa lata.  Dzięki dofinansowaniu uzyskanym z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego uzyskanym w l... »

Konserwacja okien witrażowych w Kolegiacie pw. Św. Wawrzyńca w Żółkwi 23.12.24

Projekt polegał na wykonaniu prac konserwatorskich przy Kolegiacie pw. Św. Wawrzyńca w Żółkwi. W ramach projektu wykonano prace konserwatorskie przy dwóch oknach witrażowych w prezbiterium. Oszklenia witrażowe w prezbiterium kolegiaty by... »

Fara Witoldowa w Nowogródku 2013 (Białoruś)

Barokowy kościół farny pod wezwaniem Przemienienia Pańskiego wybudowany został w latach 1719–23 na miejscu wcześniejszej świątyni ufundowanej przez Wielkiego Księcia Litewskiego Witolda pod koniec XIV wieku. Świątynia jest jednonawowa i posiada półkoliście zamknięte prezbiterium. Fasadę, zwieńczoną trójkątnym szczytem, flankują dwie niskie, czworoboczne wieże. W nawie kościoła zachowały się sklepienia kolebkowe, a w kaplicach – gotyckie sklepienia żebrowe.

Dnia 12 lutego 1799 roku w farze nowogródzkiej został ochrzczony Adam Mickiewicz. O tym fakcie przypomina pamiątkowa tablica. Fara znacznie ucierpiała podczas kampanii napoleońskiej, kiedy to Francuzi urządzili w niej magazyn. Świątynia z czasem coraz bardziej niszczała, a władze rosyjskie nie wydawały pozwolenia na remont. Zmiany nastąpiły dopiero po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 roku. Niestety po II wojnie światowej kościół został ponownie pozbawiony właściwej opieki.

Fundacja Dziedzictwa Kulturowego w 2013 roku uczestniczyła w ostatnim etapie renowacji elewacji fary. Zadanie realizowane było wcześniej przez Towarzystwo Tradycji Akademickiej, a rozpoczął je Oddział Warszawski Stowarzyszenia Wspólnota Polska.

Prace prowadził zespół pod kierunkiem Kazimierza Patejuka.

Zadanie finansowane było dzięki środkom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznanych Fundacji w ramach Programu „Dziedzictwo Kulturowe”, Priorytet: „Ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą”.